اصول و قواعدی که در این بخش گردآوری شده اند جهت ارتقای سطح خوش نویسی شما عزیزان می باشد و بالا رفتن سطح کتابت هر کسی هم دقیقاً مطابق با تلاش و دقتی است که در راه آموزش یک مهارت به خرج می دهد.تلاش در فراگیری خط به این معناست که در ساعات معین و به تعداد مشخص تمرین های محوّل شده را با علاقه انجام دهید.
- دقت هم یعنی قوس ها و حرکت ها و حالات یک خط را دقیقاً از روی آن با ظرافت انجام دهید و هرچه دقت شما در کتابت از روی خط زیر دست تان بیشتر باشد بعدها که سرمشق زیر دست شما نیست خیلی بهتر خواهید توانست مطابق با اصول مشخص شده ی آن خط بنویسید.
دقت داشته باشید تا زمانی که شما نخواهید و اراده نکنید، دست خط خوبی نخواهید داشت و این را هم بدانید که با یک یا دو هفته تمرین در اکثر موارد ....
میرعماد حسنی قزوینی (۱۵۵۴-۱۶۱۵ میلادی/ ۹۶۱-۱۰۲۴ ه.ق) خوشنویس پرآوازه و از سرآمدان هنر خوشنویسی ایرانی و بزرگترین خوشنویس در خط نستعلیق است. میرعماد خود را از سادات حسنی میدانست و از این رو رقمِ یا امضایش اغلب «میرعماد الحسنی» بود.خط میرعماد در زمان حیاتش نه تنها در ایران و دربار صفوی بلکه در دربار گورکانیان هند و پادشاهان عثمانی نیز آوازهای بلند مرتبه داشت. گفته میشود که خط او را در زمان حیاتش با طلا معاوضه میکردند و درهنگام مرگ از ثروتمندترین مردان ایران بوده چنانچه خانهاش را وزیر وقت نتوانست بخرد.
باید اذعان داشت میرعماد یک شخصیت فراملی است که مسلماً صاحب پربارترین آثار هنری برای ایران است. آثار میر گواه این مطلبند که میر به دو اصل نهایی تز اصول دوازدهگانه حوشنویسی یعنی شأن و صفا، رسیده است. خط میر دارای چنان زیربنای محکمی است که حتا در زمان حیانش تأثیر فراوانی بر معاصرین خود داشت و همینطور پس از وی چندین قرن خوشنویسان از روی قطعاتش مشق کردهاند هر چند هیچکدام نتوانستند به جایگاه او ..........
آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی با هدف تکریم عالمان و سرآمدان عرصه تحقیق در حوزه نسخههای خطی آبان ماه سال جاری برگزار میشود. علاقهمندان میتوانند یک نسخه از آثار خود را که در سال 1392 منتشر شده است تا 15 شهریور سال جاری به دبیرخانه این همایش ارسال کنند.
«تألیف، تدوین و ترجمه کتاب، مقاله و پایان نامه»، «نقد و تصحیح متون»، «فهرست نویسی و فهرستنویسان»، «اهداگران مجموعههای خطی»، «نشریات فعال در حوزه نسخه خطی»، «طرحهای پژوهشی»، «مرمت سنتی و مجازی»، «مؤسسات فعال در حوزه نسخ خطی»، «سایتهای فعال در زمینه نسخ خطی» و «طراحی نرم افزارهای اطلاعرسانی و آموزش نسخ خطی» از محورهای آیین بزرگداشت است. دبیرخانه این همایش در تهران، بزرگراه شهید حقانی (غرب به شرق)، بلوار کتابخانه ملی، اداره کل کتابهای خطی و نادر واقع شده است.
:: موضوعات مرتبط:
اخبار ,
,
:: بازدید از این مطلب : 841
در این مقاله اشاره ی گذرا در مورد خطوط خوشنویسی ایرانی شده است.
انواع خطوط ایرانی عبارتند از: تعلیق، نستعلیق و شکسته نستعلیق میباشد. با ضابطهمند شدن خط تعلیق در دوران صفویه، مقدمات ظهور نستعلیق فراهم شد. این دو خط در میان ایرانیان و ملل ترک وارد و رشد یافت و سهم مهمی در پیشبرد خوشنویسی اسلامی داشت. خط شکسته نیز از ...
خوشنویسی یا خطاطی به معنی زیبانویسی یا نوشتن همراه با خلق زیبایی است و فردی که این فرایند توسط او انجام میگیرد خوش نویس نام دارد، بهخصوص زمانی که خوش نویسی حرفه ی شخص باشد. گاهی درک خوشنویسی به عنوان یک هنر مشکل است. به نظر میرسد برای درک و لذت بردن از تجربه بصری خوشنویسی باید بدانیم خوشنویس افزون بر نگارش یک متن، سعی داشته اثری هنری با ارزشهای زیبایی شناختی خلق کند. از این رو خوشنویسی با .....
:: موضوعات مرتبط:
آموزش ,
تعاریف ,
,
:: بازدید از این مطلب : 1398
می شود پزشکی حاذق و متخصص بود ولی خطی بسیار بد داشت، می شود شاگرد اول مدرسه بود ولی بدترین خط کلاس را داشت، می شود به زنگ هنر اهمیت نداد ولی معدل بالا گرفت.
انگار جمع شدن همین «می شود»ها نیز دلیل محکمی شده است که خیلی از دانش آموزان در مدارس، آن گونه که باید و شاید به زنگ هنر اهمیت ندهند و البته بسیاری از معلمان هم به این درس به عنوان یک میان برنامه غیرجدی نگاه می کنند.وقتی زنگ هنر در مدارس مقطع متوسطه اول به شوخی گرفته شود، بدیهی است نمی توان توقع داشت دانش آموزان این مقطع از خط خوشی برخوردار باشند و در این شرایط، خوشنویسی در مدارس به راهی برای پرکردن ساعت های درسی تبدیل می شود.این اتفاق فقط امروزه رواج ندارد، بلکه در زمان های گذشته نیز که درس هنر در مقطع راهنمایی تدریس می شد، کمتر دانش آموزی بعد از پایان سال، خطی خوش از کلاس هنر به میراث می برد و در واقع، کسی از دل زنگ های هنر مدارس، خوشنویس بیرون نمی آمد.آن گروه از دانش آموزان هم که خطی خوش داشتند، خط زیبایشان محصول کلاس های درس نبود.این مشکل قدیمی در نظام آموزش مدارس کشور باعث شده است خط تحریری بسیاری از دانش آموزان با استانداردهای خوشنویسی فاصله ای معنادار داشته باشد و این ....
:: موضوعات مرتبط:
مقالات مرتبط ,
,
:: بازدید از این مطلب : 1101
مُرَکَّب مایعی حاوی رنگدانه است که جهت رنگآمیزی، رسّامی، طراحی یا خطاطی بهوسیلهٔ قلم یا قلممو بهکار میرود. از انواع مرکّبهای غلیظتر برای چاپ ماشینی و دستی استفاده میشود. مرکّب، ترکیب پیچیدهای از حلّالها، رنگدانهها، رِزینها، روانکنندهها، و دیگر عناصر است. این مواد، نوع و کیفیت رنگ، روان بودنِ آن، ضخامت، و خشک شدن آن را ...
قلمنی که قلم مخصوص خوشنویسی است. نوع مرغوب آن از قلم نی دزفولی (برای قلمهای ریز و متوسط) یا نی خیزران (برای درشت نویسی) تهیه میشود. یک قلم بهتر است سرخ مایل بهقهوهای سوخته، فاقد گره و پیچ و کاملاً راست و استوانهای (با مقطع دایرهای شکل) باشد و ضخامت آن با دست تناسب و هماهنگی داشته باشد. همچنین گوشت داخل قلم سفید رنگ، تا اندازهای سخت و محکم باشد. قلم خوب را بیش از اندازه کوتاه یا بلند و سبک، سست و یا سیاه انتخاب نمیکنند و قطر سر و ته آن نباید زیاد اختلاف داشته باشد. یک قلم مناسب هنگام تراشیده شدن زیاد سفا یا زیاد سست نیست و تراشههای آن به اطراف پرتاب نمیشود و همراه قلمتراش حرکت میکند. تراشیدن قلمنی تخصص و روش خاص دارد. معمولاً پس از کتابتهای مکرّر نوک قلمها کند شده و کیفیت اولیه خود را از دست میدهند از این رو باید بهطور مرتّب نوک قلمها را تراشیده و قط زد. کاغذ که باید ملایم و صاف باشد و خشن، پرزدار، ناصاف و بسیار لغزنده نباشد. بر روی کاغذ خوشنویسی نباید مرکب پخش شود. کاغذ زبر و نا هموار نوک قلم را میساید و نوشتن را بهویژه در کشیدهها مشکل و یا ناممکن میکند، از طرفی نوشتن بر کاغذهای لغزان و شیشهای از اختیار و تسلط خوشنویس میکاهد، بنابراین نوع متوسط آن مناسب است. امروزه کاغذهای گلاسه، به ویژه گلاسهٔ مات، برای نوشتن مناسبند هر چند که در صورت عدم دسترسی میتوان از طریق مالیدن صابون خشک روی کاغذهای معمولی تاحدودی کاغذ را برای نوشتن آماده کرد. مرکب که باید مخصوص خوشنویسی باشد. بیش از همه ...