
نام: حسینی
.........................................................
جنسیت: زن
.........................................................
محل سکونت: تهران
.........................................................
سن: 0 / 0 / 0
.........................................................
میزان تحصیلات: .........................................................
شماره تماس: .........................................................
ایمیل و ای دی یاهو: ghalamdoonacademy@gmail.com
.........................................................
درباره من: جای بسی خرسندی است که دنیای مجازی مکانی برای ترویج هنر باشد و امیدواریم که بتوانیم در اشاعه هنر زیبای خوشنویسی در این مکان کاری انجام بدهیم.
به اعتقاد اساتید خوشنویس برای خوشنویس شدن، پنج شرط میبایست وجود داشته باشد و در صورت فقدان یکی از این شرایط، عمل خوشنویسی ناقص خواهد بود و در نتیجه این امر به سرانجام نخواهد رسید:
- اول «وقت طبع»: افرادی که طبیعتی نامنظم دارند و کارشان انضباط معنایی ندارد و دیدشان تیز و موشکافانه نیست و (باری به هر جهت) زندگی میکنند، فاقد آن «وقت طبع» هستند. چون وقت طبع، فقط در یک بعد زندگی انسان ظاهر نمیشود، بلکه در تمامی حرکات و سکناتش، نظم و انضباط، وقت طبع و توجه خاص دیده میشود. //
- دوم «وقوفی ز خط»: شامل دوره دیدن و آموزش صحیح است. یعنی آگاهی کامل به قواعد و ضوابط خوشنویسی. //
- سوم «قوت دست»: به معنای نیرومندی دست نیست، بلکه در امر خوشنویسی، دست قوی به دستی گفته میشود که توانایی در بکارگیری قلم داشته باشد و در اثر تداوم کار و ممارست آن را تحصیل کرده باشد و یا لااقل، این دست، برای خوشنویسی ساخته شده باشد و یا به بیانی دیگر این موهبت در وجود این شخص به ودیعه گذاشته شدهباشد که پس از مدت کوتاهی بتواند قابلیت خود را نشان بدهد. عضلات دست پس از کار مداوم و ورزیدگی کافی حافظه پیدا میکند. حافظه، بر دو نوع است: اول، حافظهای که در مغز است و از بایگانی ذهنی عکسالعمل نشان میدهد و دیگر حافظهای است که فقط در عضو خاصی وجود دارد و آن عضو در اثر تکرار یک کار، عضلاتش ورزیدگی و آموختگی خاصی مییابند تا آنجا که به مجرد صدور فرمان از مرکز فرماندهی، این عشله بلافاصله بر اثر عادتی که دارد شروع به عمل میکند. حال، این فرمان در شخصی که هنوز ناپخته و خام است نمیتواند همان عملی را نتیجه دهد که از شخص کارآزموده بر میآید./ /
- چهارم «طاقت محنت»: به معنای این است که شخص میبایست صبور و بردبار باشد و اگر حتی چندین بار هم در کارش شکست خورد ناامید نشود و آنقدر پایداری کند تا بر آن کار غلبه نماید نه آنکه مغلوب و دلسرد شود. //
- پنجم «اسباب کتابت»: در بعضی از هنرها مثلاًدر شعر احتیاج به اسباب مادی نیست. اما یک موسیقیدان، اگر بخواهد آن تصورات ذهنی خود را از قوه به فعل درآورد احتیاج به ابزار و آلات موسیقی دارد و اگر عیبی در آنها باشد ناگریز کارش نقص خواهد داشت، و یا نقاش احتیاج به رنگ، قلممو و بوم مناسب دارد تا بتواند آن نقش و رنگ مورد نظر خود را پیاده کند. در خطاطی هم، همین امر صادق است. اگر لوازم کار خطاط مطلوب نباشد نمیتواند اثر خوبی بیافریند. یک خطاط صاحب نام هم نمیتواند با یک قلم پوسیده و یا کاغذ زبر و مرکب نامناسب، شاهکار بوجود بیاورد. پس لوازم کار خطاطی از ارزش خاصی برخوردار است.//
:: موضوعات مرتبط:
<-CategoryName-> ,
:: برچسبها:
<-TagName-> ,
:: بازدید از این مطلب : <-PostHit->
<-PostRate->
|
امتیاز مطلب : <-PostRateResult->
|
تعداد امتیازدهندگان : <-PostRateCount->
|
مجموع امتیاز : <-PostRateTotal->