مصحف شریف
نوشته شده توسط : حسینی

مصحف شریف قرآنی نفیس و بی‌نظیر در کتاب‌آرایی و تذهیب اسلامی است.

شمار بسیاری از دست نوشته های قرآن کریم در کتابخانه ها و گنجینه های هنری جهان محفوظ است که معرفی و بررسی آن ها، علاوه بر آن که می تواند میزان اهتمام و توجه مسلمانان به کتابت قرآن را نشان دهد، در عین حال می تواند مطالب تازه ای را به دانسته های ما درباره ی دست نویس های قرآن و نحوه ی قرائت صحیح آن بفزاید. از جمله ی این دست نویس ها، اثر حاضر است که به شماره ی 563 در کتابخانه و موزه ی والترز آمریکا نگهداری می شود. این قرآن در قطع بزرگ در 555 برگ به خط محقق و احتمالا در سده 9 قمری در شبه قاره کتابت شده است.

به گواهی تاریخ، مسلمانان اهتمام خاصی به ثبت مکتوب قرآن کریم داشته­اند که نتیجه آن کتابت تعداد انبوهی قرآن است که امروزه بخشی از آن­ها در کتابخانه­ها و موزه­های جهان نگهداری می­شود. از جمله این قرآن­ها، قرآنی است که بنیاد شکوهی افتخار چاپ آن را یافته است. این قرآن که در سده نهم هجری و به خط محقّق کتابت شده علاوه بر ویژگی­های خوشنویسی که برای اهل هنر قابل توجه است دارای ویژگی­های دیگری است که برخی از آن­ها عبارت است از :

1- استفاده از تذهیب­ها و تزئینات زیبا که با الهام از هنر تذهیب هندی و کشمیری صورت گرفته

2- کتابت قرائات مختلف قرآنی در حاشیه صفحات قرآن

3- اشاره به رسم مصاحف قدیمی در حاشیه صفحات قرآن

4- ترجمه فارسی آیات که در بین سطور نوشته شده است

قرآن والترز دارای ویژگی­های دیگری نیز می­باشد که اهل هنر و محقّقان گرامی می­توانند با مراجعه به متن چاپ شده از آن­ها آگاهی یابند.

این قرآن اولین شماره از سلسله منشورات بنیاد شکوهی است که به صورت تمام رنگی در 1120 صفحه رحلی با مقدمه و معرفی دکتر حسین مرعشی (استادیار دانشگاه شیراز) در تیراژ 200 نسخه منتشر شده است

 


---- ---- ---- --- ---

:: موضوعات مرتبط: معرفی کتاب , ,
:: برچسب‌ها: مصحف شریف ,
:: بازدید از این مطلب : 1444
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 مهر 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: